Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nikdy jsem nepomohl žádnému dítěti uprchlíka

A beru to jako správné. Tento článek není o dohenestraci kohokoli. Je o zkušenostech. Je o případech, které se dějí dnes a denně kolem nás všech.

K práci v sociálních službách jsem se dostal jako slepý k houslím. Tato práce mě chytla snad hned první měsíc a neměnil bych. Celkově v tomto oboru chybí chlapi a ani se nedivím. Kdybych to měl dělat kvůli penězům, tak hned ten první měsíc pláchnu. Výše finanční odměny se týká samozřejmě i žen.

Pracují mj. s dětmi a mládeží, kteří jsou ohroženi životem na ulici. Ano, většina z nich je velmi problémová. Ale málokdo si uvědomuje, že ty děti umí přežít tam, kde by to nedal nejeden z nás. Jako klienty jsem měl, nebo mám, mladého sebevraha, mladistvého vraha, kluka, který první čtyři roky svého života strávil s feťáky v neskutečných podmínkách, i chlapce, který šikanoval půl školy a teď šikanuje půl pasťáku.

Za těmi škaredými příběhy jsou skryté však i neobjevené příběhy. Jen ti kluci a holky neměli to štěstí, aby v nich někdo zažehl jiskru a nasměroval je jiným směrem než jsou drogy, násilí, sebepoškozování, krádeže, neúcta téměř ke komukoli.

Např. sebevrah velmi poutavě píše. Vymyslel si svoje postavičky, něco jako Šmouly, dal jim život, vytvořil jejich svět a ten popisuje velmi poutavě a hlavně pozitivně. Často jsem viděl, jak něco píše, ale když se k němu někdo přiblížil, vše okamžitě schoval. Je to jeho svět a nikomu nedovolil, aby mu jej zničil. Trvalo mi půl roku, než ke mě získal důvěru. Hodně jsme si povídali. Začal postupně vnímat něco, co nikdy nezažil. Respekt jiných k sobě samému. Měl už popsané tři sešity a jednoho dne mi je podal, a mohl jsem si je přečíst. Dokonce jsem si je mohl půjčit domů. Když jsme se asi po týdnu opět sešli, viděl jsem na něm hromadu nervozity. Bál se, abych jej taky "neodsoudil". Samozřejmě, jeho příběhy jsou ještě dětsky naivní s často se opakujícími slovy, s množstvím chyb. Jenže od úplně naivity a trochu zmatenosti v sešitě prvním, se úplně sám vypracoval k úžasně vzájemně provázaným příběhům v sešitu třetím. Povídali jsme si o jím vytvořeném světě hodně dlouho. Nikdy předtím jsem jej nezažil tak super "ukecaného". A na jeho výraz, když jsem mu řekl, že je jeho psaní vynikající, se nedá zapomenout.

Nebudu se už moc rozepisovat o jednotlivých příbězích, tak jen krátce. Mladistvý vrah s rukama jako lopaty vezme do ruky snad jakýkoli hudební nástroj a naučí se na něj hrát. Já sám si koupil elektrickou kytaru po čtyřicítce a učil se také sám z videí na YouTube. Dodnes, když se chci naučit nový riff, tak jej musim doslova týdny dřít. Pro něj to je samozřejmé jako dýchání. Ten, co šikanuje, je nadaný ve sportech. Ten, kterého první roky života vychovávali feťáci, má logické myšlení a šachy hraje jako málokdo. Jenže ty šachy se neučil až jinde. Nenaučili jej ti, kteří jej vychovávali a naučit měli.

Dítě ještě nema životní zkušenosti dospělých. Tyto děti neznají běžet se schovat za mámu a nechat se jí obejmout. Pokud tátu znají, tak převážně znají jeho řvaní a ponižování a facky místo pozdravu. A když to není táta, tak to je několikátý nový přítel mámy.

Nezachráníme nikdy všechny. Dokonce se dá říct, že počet těchto dětí, které začnou žít úplně jiným životem a život se jim otočí o 180°, se počítá v jednotkách procent. Na velkém počtu z nich už jsou napáchány taková zvěrstva, že v nich zakořenila trvale.

Troufnu si tvrdit, že mám v genech obrovský kus empatie. Je mi líto jakéhokoli dítěte, které trpí. I na dětech migrantů jsou páchaná zvěrstva (berte s rezervou, lepší slovo mě nenapadlo). Moje práce mě však naučila, že pokud nechci vyhořet, pokud nechci mít výčitky, že neumím pomoct všem, pokud chci opravdu pomoct, musím dělat maximum jen v jednom směru pomoci. Musím se oprostit od pocitu nemohoucnosti zachránit všechny. Jinak bych se výčitkami zbláznil. Proto v sociálních službách nejeden pracovník, pracovnice končí velice brzy, nebo za léta totálně otupí.

Obdivuji lidí v ústavech pro zdravotně znevýhodněné. Obdivuji ty, kteří se starají o důstojné opouštění života těm, které život opouští. Velmi fandím i těm, kteří mají starost o migranty, kteří si starost zaslouží. Já vím, že bych tyto práce dělat nemohl, že bych je nezvládl. Můj pracovní život je jinde a pro tuto práci udělám maximum. Proto nemohu pomáhat všude a všude pomáhat nechci.

Autor: Petr Burian | pátek 26.11.2021 10:40 | karma článku: 37,08 | přečteno: 1671x
  • Další články autora

Petr Burian

Být v rektu až po uši

Tím myslím, že je dotyčný zalezlý nohama napřed, aby mohl sem tam vykřičet do světa, jak moc se mu tam líbí, že nic lepšího na světě neexistuje.

15.1.2024 v 17:33 | Karma: 38,42 | Přečteno: 4820x | Diskuse| Společnost

Petr Burian

Dva ve při, aneb Zákon o ochraně oznamovatelů

Lež je vždy lží, i když se ji lhář snaží jakkoli obkecat. O to smutnější je, že vědomě lže osoba vzdělaná, vystupující jako ochránce bezpráví, které se bezpráví děje snad každý den.

14.1.2024 v 18:30 | Karma: 22,99 | Přečteno: 620x | Diskuse| Společnost

Petr Burian

A co hasiči, mají vždy ty správné stříkačky?

Nevím na kolik hasičů jsem svými daněmi za 34 let přispěl, přesto začínám být přesvědčený, že mám právo vědět vše o každém jejich zásahu. A to nejlépe do 48 hodin od uhašení požáru, vyproštění člověka ze zdemolovaného auta atd.

13.1.2024 v 19:20 | Karma: 24,58 | Přečteno: 621x | Diskuse| Společnost

Petr Burian

Tatínek vám vyhlásí válku

Řekl Lukašenko a běžel se schovat za vycpaného medvěda, kterého nedávno uspal tatínek Putin na Sibiři flusačkou.

16.3.2022 v 7:12 | Karma: 26,98 | Přečteno: 582x | Diskuse| Společnost

Petr Burian

Zobání

Sport provází můj život stejně jako komunisty rudá hvězda a kapitalisty krachy na burzách. A amatérský sport zažívá žně.

30.11.2021 v 9:54 | Karma: 20,73 | Přečteno: 439x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“

24. dubna 2024,  aktualizováno  20:25

Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...

Ukrajina tajně použila střely dlouhého doletu, nová pomoc vítězství nezaručí

24. dubna 2024  20:19

Ukrajinská armáda už začala používat balistické rakety dlouhého doletu. Tajně jí je poskytly...

VIDEO: Londýnem běhali splašení koně. Zkrvavení vráželi do aut, pět lidí zranili

24. dubna 2024  13:32,  aktualizováno  20:16

Centrem Londýna pobíhalo ve středu pět splašených koní královské kavalerie. Způsobili velký chaos v...

VIDEO: Slovenský pravičák vypustil nad hlavou europoslancům holubici míru

24. dubna 2024  20:09

Krajně pravicový slovenský europoslanec Miroslav Radačovský překvapil přítomné na jednání...

  • Počet článků 155
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1449x
Žijeme tady a teď. Minulost už nebude a budoucnost ještě nebyla.